Deadlines en budgetten

Iedere onderneming krijgt er mee te maken: de grenzen van een opdracht die worden gesteld door de opdrachtgever. De klus moeten worden geklaard binnen de gestelde tijd en als het even kan ook nog eens binnen de beschikbare hoeveelheid centen. Volkomen begrijpelijk, maar soms zijn die grenzen wel heel erg krap. Vaak heeft dit te maken met het feit dat men zich er niet van bewust is wat er nodig is om een klus naar tevredenheid uit te laten voeren.

In mediaproductie zoals film en televisie staan de verschillende afdelingen te dringen om zoveel mogelijk tijd en geld beschikbaar te krijgen. Er moeten tenslotte mooie decors gemaakt worden die perfect moeten worden uitgelicht. De camera’s moeten prachtige plaatjes kunnen maken en er moet voldoende aandacht worden besteed aan de montage en visuele effecten. O ja, aan het eind van dit hele proces moet er ook nog even voor gezorgd worden dat het allemaal goed klinkt. Gevolg: de nog overgebleven hoeveelheid tijd en geld worden aan de audionabewerking besteed. 

Dit is overigens meestal geen onwil vanuit de opdrachtgever, eerder onwetendheid. Men weet vaak niet precies wat er allemaal wordt gedaan tijdens audionabewerking en hoeveel tijd daarvoor nodig is. Het is daarom van belang om producenten duidelijk te maken wat we allemaal doen en vooral, hoezeer dit de kwaliteit van het eindproduct ten goede komt. Wanneer een opdrachtgever goed geluid op waarde weet te schatten en beseft dat z’n productie hiermee alleen maar beter wordt zal hij hiermee rekening houden bij de planning en het toewijzen van budget, waardoor wij de ruimte krijgen om te doen waar we goed in zijn: Mooi geluid maken!